Archief
| « | Zuivel verlaagt het risico op hoge bloeddruk | 12-12-2008 |
| Een voeding die rijk is aan zuivelproducten heeft een bloeddrukverlagend effect. Tot deze conclusie komen Nederlandse voedingswetenschappers die een bijdrage leverden aan het symposium Zuivel & Bloeddruk: theorie en praktijk dat op 11 december in Ede is gehouden. Op dit symposium, georganiseerd door de NZO en de NVD kwamen de nieuwste wetenschappelijke inzichten aan bod en is ook besproken hoe huisarts en diëtist met deze aandoening omgaan. Volgens dr. Marianne Geleijnse (WUR), spelen voeding en leefstijl een centrale rol bij het handhaven van een optimale bloeddruk. Op dit moment beweegt het onderzoek zich in de richting van het totale voedingspatroon. Een voorbeeld hiervan is de z.g. DASH-dieet met extra groente, fruit, vis, noten en magere zuivel en een verlaagd gehalte aan verzadigd vet. Met deze voeding, in combinatie met zoutreductie, werd binnen twee weken een belangrijke daling in de bloeddruk bereikt. Prof. dr. Jacqueline Dekker (VU Amsterdam) presenteerde resultaten van diverse wetenschappelijke onderzoeken naar de rol van voeding en in het bijzonder van zuivel bij het verlagen van de bloeddruk. De resultaten laten consistente relaties zien tussen het gebruik van magere zuivelproducten, een gezonde leefstijl en een lagere bloeddruk. Voor het aantonen van een oorzakelijk verband is echter aanvullend onderzoek nodig. Klik hier voor alle presentaties op het symposium | ||
