Actueel
| « | Overgewicht en voeding in Europa: het is tijd voor een positieve aanpak | 9 mei 2012 |
| In Europa richt het beleid - om overgewicht en voedingsgerelateerde ziekten aan te pakken - zich zeer sterk op het verlagen van de calorie-inname. Maar naast calorieën, bevatten producten ook een veelheid aan positieve voedingsstoffen, die een bijdrage leveren aan de algemene gezondheid. Met een positievere aanpak met betrekking tot voeding kunnen we effectiever de Europese voedingsgewoonten verbeteren. Hiermee zouden we tegelijkertijd ook de bijbehorende gezondheidsproblemen effectiever aanpakken en de zorgkosten kunnen verlagen. Dit is de insteek van het ‘Obesity and Food in Europe: The Policy Challenge’ congres dat vandaag en morgen plaatsvindt in Brussel. Het is georganiseerd door de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO) en de Franse Centre National Interprofessionnel de l'Economie Laitière (CNIEL). Met als doel het agenderen van de rol die postief voedingsbeleid kan spelen in ziektepreventie. De impact van zwaarlijvigheid en voedingsgerelateerde ziektes op de gezondheid van EU-burgers en ook de economie groeit al jaren. Gelukkig kunnen we het tij keren en voedingsbeleid speelt hierbij een belangrijke rol. David McCarron van de Universiteit van Californië laat zien, dat als iedereen dagelijks de optimale gehaltes van alle voedingstoffen consumeert, de gezondheidsuitgaven in Westerse landen alleen al in het eerste jaar met 500 tot 600 miljard euro lager zouden kunnen uitvallen. Dit zou meer dan genoeg reden moeten zijn om veel meer tijd en middelen vrij te maken voor preventie in plaats van medische zorg. Maar wat is nu precies de link tussen voeding en gezondheid? Uitgaande van de laatste wetenschappelijke inzichten kunnen we een aantal algemene conclusies trekken, maar het is vaak een stuk lastiger om te bepalen welk dieet of welke voedingsstof nu echt een verschil maakt, als het bijvoorbeeld om overgewicht gaat. Didier Chapelot van de „Parijs 13‟-universitieit, legt uit dat vet niet het enige macronutriënt is, dat verantwoordelijk is voor overgewicht. Juist het hele voedingspatroon moet worden bekeken, als het gaat om het begin(stadium) van chronische ziekten, zoals overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten. Daarom is er uitgebreid aandacht voor onderzoek naar de link tussen voedingsgewoonten, chronische ziekten en de totale voedingsstoffensamenstelling tijdens het congres. Het is echter een onmiskenbaar feit dat een energierijke, maar nutriëntarme voeding vaak in verband wordt gebracht met zwaarlijvigheid en gewichtstoename. Observationele studies suggereren echter dat het dieet van zwaarlijvige personen, vaak arm is aan bepaalde essentiële voedingstoffen, terwijl hun voedingspatroon niet altijd meer vet of calorieën bevat. Adam Drewnowski, van de Universiteit van Washington in Seattle licht toe: “Nieuwe strategieën in de strijd tegen overgewicht moeten zich daarom richten op het betaalbaar en aantrekkelijk maken van nutriëntrijke voedingsmiddelen. Melk is één van deze producten.” Tijdens de afsluitende sessie van de conferentie zal Gary Taubes, een toonaangevende Amerikaanse wetenschapsjournalist, zich richten op de rol van vet. Hij zet daarbij kritische kanttekeningen bij de huidige wetenschappelijke status quo ten aanzien van energiebalans en zwaarlijvigheid. Volgens hem is overgewicht vaker het gevolg van een hormonale disbalans, veroorzaakt door insulineresistentie. Deze hormonale disbalans zorgt ervoor dat het lichaam meer vet opslaat. Juist de overconsumptie van suikers en andere makkelijk verteerbare koolhydraten en niet vet lijken insulineresidentie in de hand te werken. De gevolgen van deze theorie op het huidige overgewichtsbeleid zullen tijdens dit symposium besproken worden door de aanwezige wetenschappers, voedingskundigen, beleidsmakers en andere relevante partijen. Voor aanvullende informatie, kijk op http://www.symposium3goodreasons.com/ | ||
