• Organisatie

Tjeerd de Groot vertrekt bij de NZO

In maart trad Tjeerd de Groot af als directeur van de NZO,  om toe te treden tot de Tweede Kamer voor D66. Namens het bestuur van de NZO bedankte voorzitter Roelof Joosten hem voor zijn verdiensten: “Onder zijn leiding heeft de zuivelsector zich een vooraanstaande positie verworven in het maatschappelijk debat over economie, voeding en verduurzaming. De NZO staat op de kaart”.

Oscar Meuffels directeur van de NZO

Oscar Meuffels werd in september door het bestuur van de NZO benoemd als nieuwe NZO-directeur. Sinds 2011 bekleedde Meuffels al de functie van manager Public Affairs bij de NZO. In de jaren daarvoor werkte hij  bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in Zagreb en Belgrado en bij de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland bij de Europese Unie. Toenmalig NZO-voorzitter Roelof Joosten gaf namens het NZO-bestuur aan verheugd te zijn over de benoeming. “Ik ben er van overtuigd dat de belangenbehartiging van de Nederlandse zuivelindustrie met zijn benoeming op succesvolle wijze wordt voortgezet.”

Roelof Joosten afgetreden als voorzitter NZO

31 december 2017 trad Roelof Joosten af als voorzitter van de Nederlandse Zuivel Organisatie. Hij bekleedde deze functie sinds 1 juni 2015. Hij wordt opgevolgd door Joost van der Hoogte, Director Operations van Royal Bel Leerdammer.

Prof. Tiny van Boekel benoemd tot buitengewoon hoogleraar Dairy Science & Technology

Emeritus hoogleraar dr. Ir. Tiny van Boekel bekleedt met ingang van 1 september 2017 de buitengewone leerstoel Dairy Science & Technology aan Wageningen University & Research (WUR). De leerstoel is een gezamenlijk initiatief van de NZO en WUR. De Universiteit wil met deze leerstoel zuiveltechnologie verbinden met de gehele zuivelketen en met de duurzaamheidsproblematiek. De buitengewone leerstoel wordt voor een jaar door prof. Van Boekel bekleed en was vacant sinds het emeritaat van prof. Toon van Hooijdonk in 2016. Komend jaar zal prof. van Boekel een strategisch plan opstellen voor de doorontwikkeling van de leerstoel. In samenspraak met de sector wil prof. Van Boekel een duurzame zuivelproductie koppelen aan kennis over hoe zuivelproducten kunnen bijdragen aan voeding en gezondheid.