Voeding

Zuivel past in een duurzaam
en gezond voedingspatroon

Zoutreductie in Goudse kaas gerealiseerd

De Nederlandse zuivelsector heeft zich sinds 2006 succesvol ingezet om de hoeveelheid zout in Goudse kaas te verlagen. Tussen 2006 en eind 2015 hebben de betrokken kaasproducenten een zoutreductie in Goudse kaas gerealiseerd van 22,2%.

In 2006 zijn de kaasproducerende leden van de NZO gestart met het stapsgewijs reduceren van zout in Goudse kaas. Zout in kaas heeft een belangrijke functie voor de houdbaarheid, stevigheid en smaakbeleving. Bij natuurgerijpte kazen zoals Gouda kaas moet de kwaliteit en veiligheid van de kaas ook aan het einde van de rijpingstijd gegarandeerd zijn. Daarom kost het verlagen van het zoutgehalte in kaas veel onderzoek en tijd en is de zoutreductie geleidelijk gerealiseerd. Een resultaat om trots op te zijn!

Zuivel in de schijf van vijf

Het Voedingscentrum presenteerde op 22 maart de nieuwe Schijf van Vijf. Gezond eten volgens dit nieuwe voedingsadvies betekent: vooral uit de Schijf van Vijf eten; elke dag uit elk vak de juiste hoeveelheden en volop variëren.

Zuivel staat in een van de vijf vakken van de nieuwe Schijf van Vijf, samen met vis, peulvruchten, vlees, noten en ei. De aanbevelingen voor zuivel in de nieuwe Schijf van Vijf verschillen per leeftijdsgroep. Grofweg komen de aanbevelingen voor volwassenen neer op 2 tot 3 porties melk en melkproducten en 40 gram kaas.

Bijzonder aan de nieuwe Schijf van Vijf is dat kaas terug is in het beeldmerk van de Schijf van Vijf en dat zuivel als productgroep een eigen subvak heeft gekregen. In het zuivelvak zijn de icoontjes zichtbaar van een pakje melk, een bekertje yoghurt en een plak kaas met een kaasschaaf.

‘Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt’ luidde het advies van de Gezondheidsraad in de Richtlijnen goede voeding 2015. Op basis daarvan is zuivel opgenomen in de nieuwe Schijf van Vijf. De Gezondheidsraad geeft in de richtlijnen geen advies over vetgehalte in zuivel. Het Voedingscentrum heeft echter de bestaande voedingsnorm van verzadigd vet gehanteerd om voedingsadviezen samen te stellen. Op basis daarvan is vallen volle zuivelproducten buiten de Schijf van Vijf.

FB pagina het zit in melk

Op deze pagina publiceren we de laatste ontwikkelingen in de zuivelsector, delen we recente publicaties en verwijzen we naar leuke artikelen en nieuwtjes op onze andere websites. Nieuwsgierig geworden? Like de pagina ‘Het zit in Melk’ dan snel!

Vernieuwde website Zuivel & Gezondheid

De website van Zuivel & Gezondheid is vernieuwd. Het ontwerp is eigentijds, fris en overzichtelijk en richt zich vooral op diëtisten, maar ook op voedingswetenschappers, huisartsen en gewichtsconsulenten.

Deze zorgprofessionals vinden op zuivelengezondheid.nl  ‘science based’ informatie over de relatie tussen zuivel en gezondheid. Zo zijn de aanbevelingen van zuivel te vinden voor jonge kinderen en zwangere vrouwen, maar ook de gezondheidseffecten van zuivel voor bijvoorbeeld mensen met  diabetes type 2.

De site geeft ook antwoord op veel gestelde vragen en bevat samenvattingen van recente wetenschappelijke studies naar zuivel en gezondheid. Ook blogs ontbreken niet: diëtisten vertellen wat zij zoal tegen komen in de praktijk.

Bekijk het eindresultaat van de website op:
www.zuivelengezondheid.nl

Duurzaam en gezond eten: kies voor zuivel en meer groenten en fruit

Op 11 januari heeft in Nieuwspoort het Nieuwjaarscafé van Schuttelaar&Partners plaats gevonden. Dit is een platform om verschillende stakeholders met elkaar in contact te brengen. Dit jaar stond in het teken van het verduurzamen van ons voedingspatroon in opmars naar de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding en Schijf van Vijf.

Stephan Peters van de NZO liet zien dat vervanging van zuivel binnen het gemiddelde Nederlands voedingspatroon geen tot nauwelijks milieuwinst oplevert. Als je zuivel uit de voeding haalt, moet het voedingskundig verantwoord worden vervangen door andere producten. Het pakket aan producten die dezelfde voedingsstoffen levert als zuivel, heeft een even hoge milieudruk als zuivel.

Kijk hier voor meer informatie over de rol van zuivel in een gezond en duurzaam voedingspatroon.

Utrecht Group

Eind mei kwamen voor de jaarlijkse Utrecht Group meer dan 30 wetenschappers en experts van zuivelorganisaties overal ter wereld bijeen in Utrecht. Zij presenteerden en bespraken de laatste wetenschappelijke kennis op het gebied van zuivel en gezondheid. Die uitwisseling van kennis zorgt dat zuivelexperts overal ter wereld op de hoogte zijn van relevant wetenschappelijk onderzoek en nieuwe inzichten.

Verspreid over twee dagen werden 11 presentaties gegeven over onderwerpen zoals de invloed van eiwitten op spierfuncties en de bijdrage van zuivel in Sustainable Diets. Met name de discussies na afloop van de presentaties worden door deelnemers aan de Utrecht Group zeer gewaardeerd door het hoge kennisniveau van de aanwezigen.

VMBO lesmaterialen

De NZO heeft in samenwerking met ZuivelNL lesmateriaal ontwikkeld voor de onderbouw van het VMBO. De lesmodules zijn geschikt voor de vakken aardrijkskunde, economie, biologie en verzorging. Elke module bevat filmpjes, quizzen en werkbladen waarmee de leerlingen uitgebreid kennis maken met de zuivelsector. De lesmaterialen zijn te bekijken op Zuivelonline.nl.

Akkoord Verbetering Productsamenstelling

De zuivelindustrie heeft in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling (AVP) afspraken gemaakt om het gehalte aan zout en toegevoegd suiker in zuivelproducten te verlagen. Voor Goudse kaas zijn we erin geslaagd om sinds 2006 een zoutreductie van 22,2% te bereiken. Voor suiker geldt dat er 17-43% minder toegevoegd suiker in meerdere zuiveldranken en toetjes zit sinds 2010. Aanvullend is binnen het AVP toegezegd dat tussen 1 januari 2015 en 1 januari 2018 het toegevoegd suiker in alle zuiveldranken en –toetjes gemiddeld met 5% wordt verlaagd.
De resultaten van deze inspanningen zijn vanaf nu ook op de website van het AVP te bekijken, voor zowel zout in kaas als toegevoegd suiker in zuiveldrankjes. De website geeft informatie over alle afspraken die de industrie heeft gemaakt om het productaanbod te verbeteren.  De website maakt de voortgang hierin inzichtelijk.

Zuivelsymposium Diabetes type 2

Op 24 november waren meer dan 120 diëtisten en andere zorgprofessionals aanwezig bij het jaarlijks Zuivelsymposium dat geheel gewijd was aan de behandeling en het voorkomen van diabetes type 2.

Gezonde voeding – inclusief melk en yoghurt – en voldoende beweging staan centraal bij de behandeling van diabetes type 2, vindt prof.dr. Hanno Pijl, hoogleraar diabetologie aan het LUMC: ‘Ik ben ervan overtuigd dat je diabetes type 2 zonder medicamenten kunt behandelen.’

Tijdens het symposium werden verder de resultaten getoond van een studie uitgevoerd door GfK in opdracht van de NZO. Daaruit blijkt dat slechts 34% van de diabetes type 2 patiënten zegt een dieet te volgen, ondanks het feit dat 80% van alle diabetespatiënten overgewicht heeft.

Ook het Novembernummer van Voeding Magazine is gewijd aan Diabetes type 2.

#7dagenvers Voedingschallenge van Moeder Natuur

Eind oktober is vanuit het Platform van Moeder Natuur de #7dagenVers challenge van start gegaan. Met deze challenge laten we zien dat vers eten niet duur, makkelijk, snel klaar en bovendien heel lekker is. Met tips, recepten en kookvideos sporen we iedereen aan om weer vers en normaal te gaan eten. Ambassadrice Miljuschka Witzenhausen roept op om mee te doen https://vimeo.com/189300380. Via Facebook, Twitter of Instagram en #7dagenvers is de challenge gepromoot.

Naomi van As promoot ‘Fit op School’ op Wereldschoolmelkdag

Naomi van As lanceerde op Wereld Schoolmelkdag op 28 september het lespakket “Fit op school” op basisschool De Odyssee in Amsterdam. Op die dag wordt in meer dan 40 landen stilgestaan bij het belang van gezonde voeding voor kinderen en de bijdrage die zuivel levert aan gezonde spieren, botten en tanden centraal.

In samenwerking met KlasseTV heeft NZO het lespakket ‘Fit op School’ ontwikkeld. Dit gratis pakket is bedoeld voor leerlingen van groep 1 t/m 8. Met stellingen over fit zijn van Naomi van As, theoretische onderbouwing en gevarieerde bewegingslessen daagt dit lespakket kinderen uit samen aan de slag te gaan met gezonde voeding en beweging. Meer informatie over ‘Fit op school’ is te vinden via: http://klassetv.nl/pakket/fitopschool.

Wereldvoedseldag

World Food Day is het nieuwe gratis festival tijdens wereldvoedseldag op zondag 16 oktober. Deze dag was een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken en werd georganiseerd door FoodCabinet. NZO was een van de partners van deze dag. Kijk voor het programma op www.worldfoodday.nl

Prinses Beatrix en Miljuschka Witzenhausen openen Nationaal Schoolontbijt

De officiële opening van de 14e editie van Het Nationaal Schoolontbijt was dit jaar heel bijzonder. Prinses Beatrix was in de Hortus Botanicus in Leiden aanwezig om het startsein te geven voor de ontbijtweek. De prinses werd ondersteund door de ambassadrice van ons platform van Moeder Natuur, Miljuschka Witzenhausen. Deze hele week staat in het teken van gezond ontbijten. Meer dan 550.000 kinderen ontbijten deze week op school waarbij yoghurt, melk en kaas onderdeel zijn van het ontbijtpakket.

Nieuw dit jaar was het ontbijten bij de boer. Na een lekker ontbijtje in de stal of op het erf werden klassen door de boeren rondgeleid op de boerderij en konden ze met hun eigen ogen zien waar de zuivel uit hun ontbijtpakket eigenlijk écht vandaan komt