• nl
21 mei 2014

Nieuwe campagne Gouda Holland kaas van start

Met een nieuwe campagne van de Nederlandse Zuivelorganisatie wordt extra aandacht gevestigd op het kwaliteitskeurmerk van Gouda Holland kaas. Chef-kok Robert Kranenborg lanceerde vandaag de campagne met de onthulling van ‘Het Geheim van Gouda’: onze eigen Gouda Holland kaas.

Goudse kaas werd tot voor kort nog niet beschermd door een keurmerk. Het kon overal ter wereld gemaakt worden en toch refereren aan Nederland. Om te voorkomen dat culinair erfgoed gekopieerd wordt en om de kwaliteit van een product te garanderen heeft de Europese Unie het keurmerk Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) toegekend aan Gouda Holland kaas.

Het BGA-keurmerk garandeert dat een bijzondere kwaliteit en reputatie aan de geografische oorsprong kan worden toegeschreven. Zo komt Gouda Holland kaas van Nederlandse melk van Nederlandse koeien én wordt de kaas op Nederlandse grond natuurgerijpt. Gouda Holland kaas die voldoet aan deze eisen is te herkennen aan het Gouda Holland kwaliteitszegel.

Robert Kranenborg brengt komende weken in vier korte documentaires genaamd ‘Het Geheim van Gouda’ in beeld hoe Europees culinair erfgoed ontstaat en wat het kwaliteitskeurmerk voor deze producten betekent. Gouda Holland kaas speelt de hoofdrol in deze documentaires. Kranenborg doet met een oranje DAF onder meer de champagnestreek en Italië aan. Daarbij legt hij parallellen tussen de beroemde mousserende wijn, Aceto Balsamico en Gouda Holland kaas.

De documentaires zijn te zien op Goudaholland-kaas.nl en op de tv-zenders van BrandDeli, waaronder 24Kitchen, Discovery Channel, FOX, ID, National Geographic Channel en TLC.

Volg ons op:
© Copyright - Nederlandse Zuivel Organisatie - Privacy policy