05 juni 2013

Symposium ‘Milk, Nutritious by Nature’

Kan meer informatie of sociale marketing de consument helpen bij het kiezen voor een gezond dieet? Op 5 juni werd hierover gediscussieerd tijdens het symposium ‘Hoe verkoop je de simpele boodschap van gezond eten’. Internationale wetenschappers presenteerden er hun onderzoek naar de nutriëntenrijkdom van melk en de invloed van voedingsinformatie op de voedingskeuze.

‘Publiekscampagnes en voedingsvoorlichting leiden tot een toegenomen bewustwording en kennis, maar hebben nauwelijks effect op het gedrag van consumenten.’ Prof. Verbeke van de Universiteit van Gent maakte met deze conclusie uit zijn onderzoek duidelijk waar de uitdaging voor voedings- en communicatiedeskundigen ligt. In het debat ging Verbeke in discussie met Jacqueline Vink van Schuttelaar & Partners en Dick Veerman van het online platform Foodlog. Het advies van Vink: ‘Denk als een marketeer, kruip in de huid van de consument en probeer hem te verleiden met aantrekkelijke boodschappen.’ Ook Dick Veerman gelooft in de aantrekkelijke boodschap. Veerman: ‘Consumenten zijn bezig met je lekker voelen en gelukkig zijn. Daarom moet je de voordelen voor mensen benadrukken, zoals mooier, slanker en gespierder worden.’

In het eerste deel van het symposium, voorafgaand aan het debat, liet prof. Mette Hansen van Arhuus University zien wat de optimale inname is van eiwitten, vooral van essentiële aminozuren. In combinatie met fysieke inspanning kan dat bij ouderen zorgen voor voldoende spierkracht om onafhankelijk te kunnen blijven leven. ‘Niet alleen de eiwitkwantiteit en –kwaliteit, ook het moment van inname is van invloed op behoud en groei van spiermassa. Melk blijkt in dat opzicht ná het sporten heel effectief te zijn.’

Beth Rice van het Amerikaanse Dairy Research Institute liet een indrukwekkend overzicht zien van de effecten zijn van zuivelconsumptie op de gemiddelde inname van mineralen en vitaminen, en op het verminderen van het risico van chronische ziektes. Rice: ‘Zuivel levert een belangrijke bijdrage aan een gezond dieet, omdat het waardevolle nutriënten bevat.’

Het symposium werd georganiseerd onder de titel ‘Milk, Nutritious by Nature’. Dat is ook de naam van de campagne van het European Milk Forum. Daarin vestigen negen Europese landen de aandacht op het belang van voedselproducten die rijk zijn aan voedingsstoffen en dus bijdragen aan een gezond en gebalanceerd voedingspatroon. Ook in Kopenhagen en Brussel hadden deze week symposia plaats onder deze titel. Het evenement in Den Haag was georganiseerd door de NZO in samenwerking met het European Milk Forum.

Programma en presentaties van het symposium in Den Haag zijn te vinden op: www.milknutritiousbynature.eu

Volg ons op:
© Copyright - Nederlandse Zuivel Organisatie - Privacy policy