11 februari 2015

Nederlandse zuivelsector biedt meer dan ‘Boer zoekt vrouw’

“De Nederlandse zuivelindustrie is een economische topsector die volop investeert in duurzaamheid, kwaliteit en innovatie. Onze mensen veroveren niet alleen vrouwenharten in eigen land maar markten en mensen over de hele wereld.” Dat zegt Tjeerd de Groot, directeur van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) met een knipoog naar het kijkcijferkanon ‘Boer zoekt vrouw’. “De beelden van boeren die iedere dag bezig zijn met hun koeien vormen het visitekaartje van de zuivelsector. Wij zijn daar op trots op maar hebben meer te bieden dan de romantiek van het boerenbestaan.” Over het economische belang van de zuivelsector heeft de NZO het rapport ‘De Witte Motor’ samen laten stellen, dat vandaag verschijnt.

De melkveehouders uit seizoen 2014-2015 van ‘Boer zoekt vrouw’ vormen sinds enkele weken de boegbeelden van de Nederlandse zuivelsector. Trotse ondernemers die dag in dag uit bezig zijn om hun bedrijf te verbeteren. Dicht bij de natuur en volop betrokken bij hun koeien. Innovatief en ambachtelijk. Samen met de 45.000 collega’s die buiten beeld bleven, vormen zij de witte motor van de Nederlandse economie. Een sector die gezien mag worden. Dat komt ook naar voren in het rapport ‘De Witte Motor’ van adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants. De zuivelsector is springlevend, kerngezond en levert een onmisbare bijdrage aan het succes van de Nederlandse export.

45.000 arbeidsplaatsen

De 1,6 miljoen koeien in ons land zijn samen goed voor 12,7 miljard kilo melk per jaar. Meer dan de helft van deze melk wordt verwerkt tot kaas, in tegenstelling tot veel andere landen waar de productie van consumptiemelk domineert. Ook in de export van Nederlandse zuivel – waarin jaarlijks 7 miljard euro omgaat (8% van het exportoverschot) – vormt kaas het belangrijkste product. De Nederlandse melkveehouderij tekent jaarlijks voor een productiewaarde van 5 miljard euro en de zuivel-verwerkende bedrijven voor 7 miljard euro. De zuivelsector als geheel biedt 45.000 voltijds arbeidsplaatsen.

Innovatie

Molens, klompen en koeien in de wei blijven voor veel toeristen beeldbepalende iconen van het Nederlandse landschap. Achter deze romantische façade gaat een topsector schuil die volop in beweging is. Met het verdwijnen van de melkquota binnen de EU per 1 april 2015 komt er een einde aan de heffingen waarmee economisch succes en een efficiëntere productiewijze in het verleden bestraft werden. Ook de blijvende groei van de wereldbevolking leidt tot een sterk verhoogde vraag naar zuivelproducten. Omdat de beschikbare landbouwgrond eerder zal teruglopen dan toenemen, kan de Nederlandse agrisector doen waar ze vanouds het beste in is: met bescheiden middelen meer en beter produceren. Innovatie blijft daarom ook voor de komende jaren het sleutelwoord. Nauwe samenwerking met wereldwijd vermaarde kennisinstituten als de Wageningen Universiteit en de Universiteit Utrecht en eigen investeringen in onderzoek en innovatie staan borg voor een toekomstbestendige sector. Ook kwaliteit en duurzaamheid staan daarbij hoog in het vaandel.

Beeldvorming

De sector is zich goed bewust dat de beeldvorming in de Nederlandse samenleving over de melkveehouderij en zuivelbedrijven niet alleen wordt bepaald door ‘datende’ boeren en economische succesverhalen. “Zuivel bevat essentiële voedings-elementen, is relatief goedkoop en vooral ook heel erg lekker. Wetenschappelijke studies en gerenommeerde wetenschaps- en kennisinstellingen onderschrijven het belang van zuivel als onderdeel van een duurzaam en gezond dieet ”, aldus Tjeerd de Groot.

Duurzaamheid is niet meer weg te denken van de agenda van de zuivelsector. De zuivelsector werkt daarbij nauw samen met allerlei organisaties en instellingen die ijveren voor biodiversiteit en een duurzamere landbouw in Nederland. In het kader van het sectorinitiatief Duurzame Zuivelketen is een viertal afspraken binnen de keten vastgelegd waarvan de voortgang onafhankelijk wordt gemonitord en gerapporteerd. Het streven naar een klimaat-neutrale bedrijfsvoering, het continu verbeteren van dierenwelzijn en diergezondheid, het behoud van de weidegang en het in stand houden van de biodiversiteit bepalen de meetlat waar de zuivelsector zich aan gehouden weet. De sector wil met alle stakeholders, ook wanneer zij kritisch zijn, een open dialoog voeren en samen zoeken naar verbeterpunten. Tjeerd de Groot: “De koeien zijn het levende kapitaal van iedere Nederlandse melkveehouder.”

FEITEN OVER DE NEDERLANDSE ZUIVELSECTOR

  • 1,6 miljoen koeien
  • 18.000 melkveehouderijen
  • 12,7 miljard kilo melk per jaar
  • 23 bedrijven met 52 fabrieken verwerken zuivel tot producten en ingrediënten
  • 55% van alle melk wordt verwerkt tot kaas
  • productiewaarde zuivelindustrie gestegen van 4,9 miljard (2005) tot 7 miljard euro (2014)
  • productiewaarde melkveehouderij gestegen van 3,5 miljard (2005) tot 5 miljard euro (2014)
  • 44.700 voltijdsbanen
  • 1 miljard investeringen (2013-2015) in nieuwe productiefaciliteiten
  • export zuivel gestegen van 3,8 miljard (2005) tot 7 miljard euro (2014) per jaar, met een gemiddelde groei van 7% per jaar
  • 8% van het Nederlandse handelsoverschot (waarde export min import)
  • 16,1% van de totale Nederlandse export naar Azië, met een jaarlijkse groei van 7,8%
  • tweede positie in omzet per inwoner binnen de EU (na Ierland)
  • vijfde positie in melkproductie binnen de EU (na Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Polen)
Volg ons op:
© Copyright - Nederlandse Zuivel Organisatie - Privacy policy