11 december 2015

Consument trekt zich weinig aan van THT-datum

De meeste mensen trekken zich weinig aan van de houdbaarheidsdatum op melkpakken. Minder dan een kwart van de consument geeft aan weleens melk of melkproducten weg te gooien als die op de datum is. Een meerderheid zegt weleens melkproducten weg te gooien ná de THT-datum. Dit blijkt uit cijfers van de GfK-Zuivelbarometer. De Zuivelbarometer is een onderzoek dat sinds 1993 wordt uitgevoerd door de Nederlandse Zuivel Organisatie onder een representatieve groep van Nederlandse burgers van 12 jaar en ouder.

Uit het onderzoek blijkt dat het vooral jongeren en hoogopgeleiden zijn, die melkproducten weggooien als die op of over de datum zijn. Het aandeel bij 50+-ers is voor het zowel op- als over de datum weggooien significant lager. Het lijkt er dus op dat ouderen minder voedsel verspillen.

Algemeen wordt aangenomen dat consumenten producten die de ‘ten minste houdbaar-datum’ hebben bereikt, weggooien. Maar uit de Zuivelbarometer blijkt dat slechts 23% van de 12+ jarigen weleens melk of melkproducten óp de datum weggooit, terwijl 62% weleens melkproducten weggooit als het over de datum is.

THT staat voor ’ten minste houdbaar tot’. Een THT-datum staat op voedingsmiddelen die niet snel bederven. Na deze datum kan de kwaliteit, zoals smaak, geur of kleur van het product, achteruit gaan. Je kunt het vaak nog wel zonder gevaar eten. De fabrikant garandeert tot de THT-datum een smaakvol en veilig product. Producten die de THT-datum overschrijden hoeven niet te worden weggegooid. Kijk, ruik en proef of het product nog goed is, luidt het advies van het Voedingscentrum.

Hoger opgeleiden met een hoger inkomen verspillen vaker

Naast leeftijd, is ook gekeken naar andere factoren die van invloed zijn op voedselverspilling, zoals inkomen en opleidingsniveau. Significant meer consumenten met een inkomen van € 3.000 en hoger gooien zowel ‘op als over de datum’-melk en melkproducten weg. Mensen met een hoger inkomen verspillen dus meer zuivelproducten.

Ook significant meer consumenten met een hogere opleiding (HAVO+) gooien ‘over de datum’ melk en melkproducten weg.

Als melk en melkproducten worden weggegooid, hoe vaak komt dit dan voor? Uit de analyse blijkt dat maar een kleine deel van de consumenten wekelijks zuivelproducten weggooit.

Laatste restjes

De Zuivelbarometer bevat ook een open vraag over hoe men de laatste restjes uit een yoghurt- of vla-verpakking haalt. Vrijwel iedereen die deze producten consumeert (95%) heeft deze vraag beantwoord, variërend van ‘rollen en uitknijpen’ tot ‘laat restje zitten’. Ruim de helft probeert actief de laatste restjes uit de verpakking te halen. Ook hier blijken 50+-jarigen dit actiever te doen dan de andere leeftijdsgroepen.

Het onderzoek wordt binnenkort gepubliceerd in VoedingsMagazine.

Volg ons op:
© Copyright - Nederlandse Zuivel Organisatie - Privacy policy