13 september 2023

Position Paper: Rondetafelgesprek economische gevolgen stikstofproblematiek

De NZO staat open voor samenwerking met andere partijen, waaronder de overheid, om de stikstofcrisis aan te pakken. Zuivelondernemingen willen binnen de ecologische grenzen hoogwaardige zuivel produceren, maar lopen daarbij tegen obstakels aan. Zoals een tekort aan elektriciteit, een gebrekkige energie-infrastructuur en beperkte stikstofruimte, omdat de vergunningverlening stagneert.

In een brief aan de Tweede Kamer, naar aanleiding van het Rondetafelgesprek over de economische gevolgen van de stikstofproblematiek vandaag, laat de NZO weten graag met de overheid in gesprek te willen om samen tot een oplossing te komen. Bestaande nationale en Europese wet- en regelgeving leiden al tot krimp van de melkveestapel, terwijl er ook andere uitdagingen op de sector afkomen, zoals klimaat en waterkwaliteit.

Zuivelondernemingen willen binnen de gestelde milieugrenzen efficiënt en concurrerend kunnen produceren. Om tegelijkertijd te kunnen investeren in verdere verduurzaming van de productie heeft de sector een bepaalde kritische omvang nodig. Zuivelondernemingen zijn daarom gebaat bij een voorspelbaar en reëel pad, waarop zij kunnen anticiperen.

Hierover gaan we graag in gesprek met de overheid en andere partijen die een bijdrage willen leveren aan een oplossing van de stikstofcrisis.
Lees de Position Paper hier: Rondetafelgesprek economische gevolgen stikstofproblematiek (leestijd 2 min.).

Volg ons op: