08 maart 2019

Onderzoek GfK: Nederlander is dol op kaas

Kaas is onlosmakelijk verbonden aan Nederland en de boterham met kaas is nog steeds een favoriet in het Nederlandse menu. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Kaas & Cultuur’ van onderzoeksbureau GfK. Bij het woord ‘Nederland’ denken Nederlanders spontaan het eerst aan ‘thuis’, daarna aan een ‘fijn land’ en als derde aan kaas.

Nederlandse kaas is wereldwijd beroemd. Maar vinden Nederlanders zelf ook dat kaas bij hun land en cultuur hoort? De NZO liet dit onderzoeken door GfK, een onafhankelijk marktonderzoeksbureau. Hoofdvraag: in hoeverre is kaas onderdeel van de Nederlandse cultuur? Aan het onderzoek deden 1042 mensen mee, waarbij de deelnemers niet wisten dat het onderzoek over kaas ging.

Stamppot blijkt het eerste te zijn waar de deelnemers aan denken bij Nederlands eten. Gevolgd door aardappelen, boerenkool en als vierde kaas. Maar kaas blijkt van al het Nederlands eten de absolute favoriet: 91% van de Nederlanders zou kaas niet kunnen missen. Kaas is voor veel mensen verbonden aan de Nederlandse identiteit: 84% van de Nederlanders vindt dat kaas hoort bij de Nederlandse cultuur.

In het onderzoek werd ook gevraagd hoe vaak en wanneer men kaas eet. Van alle Nederlanders blijkt 97 procent weleens kaas te eten. De meeste Nederlanders eten kaas op hun brood. Zo’n 40 procent belegt de boterham vrijwel dagelijks met kaas en 37% doet dat 2 à 3 keer per week. Hét moment is nog steeds de lunch (84%), maar ook ’s ochtends bij het ontbijt kiest een groot aantal mensen in Nederland (50%) voor plakjes kaas op de boterham.

Volg ons op:
© Copyright - Nederlandse Zuivel Organisatie - Privacy policy